۲ شهریور ۱۳۹۲، ۱۸:۳۴

اسلامي خبر داد:

رشد مداخله گران درمان در خراسان رضوي

رشد مداخله گران درمان در خراسان رضوي

مشهد - خبرگزاري مهر: مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بيان اينكه نا آگاهي از قوانين علت اصلي مداخلات درماني است از رشد مداخله گري هاي در درمان درخراسان رضوي خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید رضا اسلامی ظهرشنبه در نشست خبری در محل شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بازدیدهای محسوس و نامحسوس نشان مي دهد که مداخله گری‌ها در درمان در مشاوره پوست، مو و آرایشی، تغذیه و رژیم درمانی، ارتوپدی و شکسته بندی افزایش پيدا كرده است.

اسلامی از افزايش مداخلات درماني در ورزشگاه ها از طریق فروش مواد نیروزا و دارویی نيز خبر داد و با تاكيد بر اينكه دخالت در درمان توسط افرادی که صلاحیت کافی ندارند جرم است اعلام كرد: با متخلفين جدي تر از گذشته برخورد خواهد شد.

اسلامی به نقش رسانه‌ها در کاهش استرس در جامعه اشاره كرد و گفت: مسئولان و رسانه‌ها بايد به اين نكته توجه كنند، زیرا ايجاد استرس منشأ بیماری‌ها است و باید از انتشار اخباری كه سطح استرس را در جامعه افزایش می‌دهد، جلوگيري كنند.

اسلامی در مورد برخورد با این متخلفان و مداخله گران گفت: اولین برخوردی که صورت می‌گیرد، آگاهی بخشی است زیرا در بعضی موارد مشاهده می‌شود حتی مداخله گران به قوانین آگاه نیستند.

مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد يادآور شد:  فضاهای بسته به ویژه آرایشگاه های زنانه، در مورد مداخلاتی که  در زمینه پوست و محصولات آرایشی صورت می‌گیرد، بیشترین نقش را دارند و حدود 9 هزار نفر درسطح آرایشگاه‌های استان مشغولند كه فراواني آنها نظارت را مشكل مي سازد.

فروش محصولات داروی در ْآرايشگاه ممنوع

اسلامی با تاكيد بر اينكه در این مکان‌ها افرادی هستند داروهاي رژیمي تجویز می‌کنند گفت: شهروندان آگاه باشند كه آرایشگاه‌ها محل مناسبی برای امور پزشکی و درمانی نیست و  فروش محصولات داروی در این اماکن ممنوع است.

همچنين مهدي يوسفي با اشاره به اينکه تائيد وزارت بهداشت تنها سند فعاليت در حوزه طب سنتي به شمار مي رود اظهار كرد: وزارت بهداشت با تهيه سند علمي طب سنتي خط مشي مدوني براي فعاليت در سه حوزه ، آموزش ، درمان و پژوهش طب سنتي تعيين کرده است و اگر خارج از اين محدوده فعاليت شود به طور حتم تخلف صورت گرفته است.

عضو هيئت علمي گروه طب سنتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با بيان اينکه در 200 سال گذشته خواسته يا ناخواسته تلاش شده است که طب سنتي از بدنه جامعه جدا شود خاطر نشان کرد :از دو سال پيش  وزارت بهداشت فعاليتهاي گسترده اي را در زمينه احياء طب سنتي به شيوه علمي و آکادميک آغاز کرده است به طوري که در اين مدت در  12 دانشگاه علوم پزشکي کشور گروه و يا دانشکده طب سنتي و اسلامي  تشکيل شده است .

 يوسفي با اعلام اينکه تا دو سال آينده 300 متخصص طب سنتي آموزش ديده در مراکز دانشگاهي فارغ التحصيل و در مراکز درماني به کار گرفته مي شوند بيان کرد : در دانشگاه علوم پزشکي مشهد تا کنون سه نفر موفق به دانش آموختگي و 4 متخصص طب سنتي ديگر نيز در مرحله دفاع از پايان نامه قرار دارند .

مهدي يوسفي با اشاره به اينکه در حال حاضر دانشگاه و وزارت بهداشت يکي از مدافعان اصلي احياء طب سنتي به  روش علمي آن هستند گفت: به منظور ارائه خدمات تخصصي در شاخه طب سنتي ، تا کنون دو کلينيک در دانشکده طب سنتي و بيمارستان امام رضا(ع) مشهد راه اندازي شده است و شهروندان مي توانند با مراجعه به پايگاه اطلاع رساني دانشگاه و اخذ نوبت از خدمات اين کلينيک ها استفاده کنند .

پژوهش در طب با مجوز معاونت پژوهشي دانشگاه علوم پزشکي

وي گفت :‌ بر اساس قوانين ، هر گونهپژوهش در زمينه طب سنتي و يا طب بايستي با مجوز معاونت پژوهشي دانشگاه علوم پزشکي صورت بگيرد .

دکتر مهدي يوسفي با اشاره به اينکه بر اساس قوانين مصوب شوراي عالي انقلاب اسلامي وزارتهاي بهداشت، علوم و همچنين سازمان آموزش فني و حرفه اي تنها مراجع ذيصلاح در امر آموزش به شمار مي روند خاطر نشان کرد :‌بر اين اساس بحث آموزشي تکليف آن روشن شده است و انجمنها و مراکزي حتي در صورت برگزاري دوره هاي آموزشي مجاز به صدور گواهي نامه نيستند .

وي با اشاره به اينکه تا سال گذشته 56 فراورده گياهي مجوز توليد از وزارت بهداشت داشته اند اظهار داشت :‌اين ميزان در حال حاضر به بيش از 500 فرآورده رسيده است و 70 فراورده ديگر نيزدر سال جاري مجوزهاي لازم را دريافت کرده اند .

وي با اشاره به اينکه کسب درآمد ، کسب شهرت و نام و نان در حوزه طب سنتي بيشتر ديده مي شود و به همين منظور عده اي از افراد که تحصيلات علمي و آکادميک ندارند وارد اين عرصه شده اند اظهار داشت :‌رسانه هاي گروهي نقش مهم و کليدي در آگاه سازي افکار عمومي دارند و اينکه هر گاه فردي براي درمان به مرکزي مراجعه مي کند در ابتدا مجوز وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکي را از او بخواهد.

کد خبر 2121901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha